söndag 15 juni 2008

Transport till Vikingaregattan 13/6

Avfärd från Viggan på fredag kväll runt 19.30 för transport av Tilde ut till Ekholmen för lördagens Vikingaregatta. 3-4 m/s S är mums för skepparn på semesterns första dag. Lite Lucky Luke på Jolly Jumper i solnedgången faktiskt. En folköl i handen och ett stort leende på läpparna. Livet på en pinne...

Fin kryss över Värtan alltså och vid Storholmen får jag korn på ett byte längre fram på Askrikefjärden, men det är för långt bort för att se vad det är för stackare som skall få se sig nedkämpad. Stort är det i alla fall, men av uv-skyddet på rullgenuan att döma är det ingen racer i alla fall. I höjd med Bosögrynnan möter jag en slörande Hobie som står på näsan i en vindby, men de ser ut att ha koll och jag ser dem välta båten på rätt köl - ja centerbord i alla fall - när jag har passerat, så det gick nog bra.

Precis när jag har mitt byte framför inom skotthåll när vi faller av vid Karlsudd rullar de in seglen - både stor och genua och rullar igång järngenuan istället. Jag hinner dock konstatera att det var en Bavaria modell större.

Håller ut för segel till kastellet, men nu är klockan runt 21, och jag börjar bli orolig för att det skall börja bli mörkt innan jag hinner ut förbi farleden på Trälhavet, så jag drar igång rökmaskinen och puffar ut förbi Resarö där det möter lite igen och det går att få fart på skutan. Fin sträckbog ut mot Älgögrund och Älgen då det kommer en 30:a för stor och motor, vilket visar sig vara Martin Klinga i sin Malin. Vi morsar och går sista biten in mot Ekholmen som angörs runt 22.30. Fortfarande inte mörkt, men det börjar bli skumt. Känns helt rätt att inte vara ute i farleden nu.

Lägger mig bredvid Martin och Malin och träffar på Sam Viktorin på bryggan som blivit shanghajad som gast åt Johan Svahn på SWE-79 Blondie. Kliver därefter upp till klubbstugan för att anmäla oss till lördagens seglingar. Expeditionen är inte öppen, så det blir en kopp kaffe, en korv och en kanelbulle i väntan. Det hela toppas med en öl och lite skitsnack med Bengt på SWE-55 Akela, Viktor på SWE-3 Stone Rose och lite annat Carrerafolk på plats. Därefter ner till Tilde och i bingen vid 23.30. Kallt och rått var det, men jag sov som en stock i klucket ändå.

Inga kommentarer: