onsdag 11 juni 2008

Onsdagssegling 11/6

Nästan ingen vind på hela eftermiddagen och vid 17-tiden kom en riktig störtregnskur, men allt enligt prognosen på Windguru - N 2m/s och regn, vid 18 O 3m/s och sol.

Starten var denna gång omvänd, och vi hade starttid 18.47:18 tillsammans med två andra Carreror: SWE-55 Akela och SWE-57 Whisper som kom på besök från sin hemmahamn i Ekhagen någonstans. Trevligt med tre Carreror på linjen (men var är Viktor???).
Vi bestämde oss för att gå längs linjen på en BB bog och sätta spinn strax innan skottet för att falla av i full fart ganska nära läflaggen, dvs den längst ifrån piren. Vi hade Akela strax i lovart om oss och Whisper som stannade strax innan start vek över linjen längst ner i lä en stund efter vi hade startat.

Första sträckbogen ut mot Tornön inleddes med att vi gick över linjen först av Carrerorna, men hamnade lite för nära Akela, som gick en öppnare kurs än vi, och de kunde till slut rulla över oss vid första rundningen vid boj 4 strax söder om Tornön. Samtidigt fick Whisper mer tryck längre ner i lä, och lite bättre skärning i den lätta vinden och kunde rycka ifrån oss de med. Vid första rundningen av boj 4 låg vi nu alltså sist, om än med kontakt med både Akela och Whisper.

Benet tillbaka mot pirnocken blev inte någon sträckbog, och vi slog på första bästa motvrid på SB bogen, medan både Whisper och Akela fortsatte på SB bog ända ut på BB layline. Ganska länge såg det ut som att vi hade gått ikapp en del, men så dog vinden närmast Viggans strandpromenad, och både Akela och Whisper tog tillbaka det de precis förlorat. Vid rundningen av bojen vid pirnocken valde både Akela och Whisper att gippsätta, antagligen för att de tog ner spinnen i lä vid boj 4, medan vi gjorde en fallsättning då vi gjort en lovartsnedtagning vid boj 4.

Första länsen separerade vi alltså tidigt - dock helt i linje med vår strategi att vinden skulle vrida höger någon gång under kvällen. Mycket riktigt så kom vridet successivt när vi gick längs land för SB ner förbi Kråkudden. Vi kunde gippa in och få fin skärning för BB mot lämärket mitt på Värtan samtidigt som både Akela och Whisper som var ute på andra kanten fick en lång och öppen bog in för SB. Vi gjorde en lovartsnedtagning och rundade upp en bra bit före båda våra konkurrenter.

Första kryssen gick vi ut på högerkanten mot Tornön där det successivt vred höger ytterligare, och våra konkurrenter gick efter rundningen åt vänster mot Kråkudden. Vår lucka blev under detta ben inte mindre i alla fall, och vi kunde runda lovartsmärket i ganska bekväm ledning.

Andra länsen inleddes så med en fallsättning på nytt, och därefter dog vinden ut en del, vilket gjorde att vi ryckte ytterligare något på våra konkurrenter som hade ännu mindre vind inför deras lovartsrundning, och därefter hade problem att få spinnen att fylla. Båda två gippsatte på nytt, men Akela valde att ganaska snart gippa och gå med oss ut på högerkanten medan Whisper fortsatte ut på vänsterkanten på nytt. När det fyllde i igen hade det vridit höger ytterligare och vi gippade och gick in på en möjligtvis onödigt hög BB bog mot märket. Lovartsnedtagning på nytt, och vi kom klämde oss in i lovart om Albin Novan som inte fick upp sin fock förrän efter att ha rundat, och drev i sidled mer än de gjorde fart framåt.

Andra kryssen gick vi på nytt ut på högerkanten, men inte lika långt denna gång, eftersom det blev lite tunnt uppe vid Viggans strand på förra kryssen. Vi ville också bevaka konkurrenterna som gick mer i mitten/på vänstern. Vid rundningen hade vi fortfarande en komfortabel ledning och fallsatte även denna gång.

Sista länsen hade vi inledningsvis väldigt tunnt med vind, men bet ihop och gick ut på högerkanten igen för SB. Efter lite rådvillhet fick vi till slut lite tryck igen ytterligare högervridet, och vi fick en brant BB bog in mot lämärket igen. Bengt som gått mer i mitten kunde segla in lite distans pga att han fick den nya vinden före oss. Vid nedtagningen blev det lite dramatik eftersom spinnen fastnade vid spridarnocken, men vi fick till sist ner den efter att vi fattat att den nöp mellan yttre och inre övervant vilket kunde åtgärdas genom att ta lite i spinnfallet.

Sista kryssen valde vi att gå en bit ut på högerkanten, men sedan att slå för att ligga mellan konkurrenterna och lovartmärket, vilket funkade bra. Akela valde att gå ut på högerkanten efter halva kryssen, men vi gick med och bevakade och lyckades hålla dem stångna. Till slut kom det ett par byar med vind upp mot 5 m/s, men då hade tävlingsledningen redan beslutat att korta banan och det var målgång.

Vi slutade som 6:e båt efter Avance 24:an, Crown 31:an, H-båten, Albin 78:an, och IF:en. Akela och Whisper kom 7:a respektive 8:a. Glädjande var också att vi återtog ledningen i totalen bland Carrerorna med en hundradel till godo till Akela.

Efter att ha råddat iordning båten och lättat den på spinnutrustning inför helgens Vikingaregatta för bara stor och fock fick jag hjälp av Magnus att flytta undan vaggan på uppmaning av hamnkapten. Tackar för det!

En mycket trevlig och lyckad kväll i Viggan med besättning bestående av Magnus, Nisse och Stefan - samma som skall köra RM på Dalarö/Jungfrufjärden i Augusti. Känns bra tycker jag.