onsdag 16 september 2009

Onsdagssegling 9/9 2009

Dags för säsongens sista och ~(Tilde)'s andra onsdagssegling i Viggan. Windguru lovade 6-4 m/s V-SV och finväder, så förutsättningarna kunde inte vara mycket bättre.

Jag dök upp i hamnen vid 17.30 och dök därefter ner i hamnen för att finputsa lite på undervattenskroppen som inte ägnats någon större omsorg sedan semesterseglingen för dryga månaden sedan. Slemmigt så det förslog, men eftersom jag inte är någon fena på att dyka med fenor och dessutom hade dragit på mig min våtdräkt från sent 80-tal (som faktiskt fortfarande passar!!!) så blev det inget vidare putsat på kölen, men hjälpligt på resten av undervattenskroppen.

Andreas och Henrik dök upp vid 18-tiden och Tomas anslöt strax därefter. Riggade och klara gav vi oss ut till starten som skulle gå av stapeln 18:47.57. Dagens bana var 1:an, dvs länsstart, sen ner till 1:ans boj vid Tornön, sen kryss till 4:ans boj vid pirnocken, upprepa 4 gånger, därefter kryss direkt upp till mållinjen.

Vi satte spinn direkt och gick med bra rulle på en öppen styrbordsslör/läns. Halvvägs lyfter det och vi gippar in mot märket. Nedtagningen går finfint och vi rundar upp på en babordsbog som motar när vi kommer ut mot Viggans strand. Vi slår in och får ett ganska fint lyft när vi går in mot mitten av banan igen. Det vill vi ha mer av. Närmast framför oss har vi den röda CB66:an på ganska stort avstånd.

Vi tuffar på och rundar och sätter spinn igen för styrbord. Halvvägs ner märker vi att det vrider med igen och vi får gippa och slöra in för babord igen och plocka spinn i lovart, vilket funkar fint trots att Henrik är färsk på fördäck - inte illa.

Andra kryssen vrider det på nytt emot och vi går ut lite längre på högern mot Viggans strand innan vi slår och får åka i ett ännu högre lyft än förra gången.

På 3:e länsen passerar Skippi 650:n precis vid sättningen. Och vid upprundningen är vi i nära kontakt med CB:n som tok ställer upp i lärundningen för att inte släppa förbi oss i lovart. Vi gasar om dem i lä och nyper av dem ganska snart på väg ut mot Viggans strand igen, så de tvingas gå in i mitten, vilket vi inte har något emot. Vi åker ut på högern för dagens höjdare och har vid kryssmärket distansierat CB:n betänkligt samt knappat in avsevärt på Albin 78:an. Dock blir vi lite konfunderade och tror att det är målgång, men när Albin hissar spinn fattar vi att det är ytterligare ett varv kvar.

Vi hissar spinn lite sent och tappar något lite till jagande CB:n, men går om Albin i innerposition vid upprundningen. Vi åker ut på högern igen, men både Albin och CB:n går ganska tidigt ut på vänstern, så vi bestämmer oss för att gå in mot mitten för att konsolidera vår ledning och inte låta dem få åka ensamma på vänsterkanten. På layline mot 4:ans boj slår vi i näbben på CB:n som direkt slår bort och vidare ut på vänstern - alltså står över layline ytterligare... Något är skumt... Kollar banbeskrivningen igen och konstaterar att det är direkt i mål utan att passera 4:an! Vi slår direkt, men inser att vi givit bort dyrbara meter till CB:n som gått in i starkare vind på vänstern. Vi sträcker dock till höger flagga som ligger mer åt lä och kan nypa upp precis vid flaggen när vi kommer in för styrbord, dock precis bakom CB:n. Lite surt med tanke på att vi kunde ha gjort något betydligt mer offensivt istället för att slå ut mot höger layline och låta dem gå in i mitten av banan på målrakan det rätta hade varit att låta dem gå ut på högern och själva positionera oss i mitten mellan dem och mållinjen.

Som sensmoral kan man väl konstatera att man tjänar på att hålla koll på banan bättre - både map antal varv och vilka bojar som skall rundas.

Jag tyckte att det funkade väldigt bra trots de små fadäserna med bansträckningen. Vi timade vriden bra både på kryssen och länsen och kommunikationen funkade också väldigt bra. Med tanke på att det var ett bra tag sen vi seglade ~(Tilde) och att besättningen inte var samkörd funkade manövrarna över min förväntan. En stabil laginsats med plus i kanten till Henrik på fördäck.

Resultatet - delad 2:a (på sekunden samma beräknade tid som CB66:an) vilket ju var skönt, men en egen tvåa hade varit ännu skönare. Etta blev en 2.4Mr som seglade med LYS/SRS-talet 0.90, vilket enligt vissa bedömare borde vara väl lågt. Han var dock en bra bit före oss andra på seglad tid, så frågan är om han inte hade vunnit ändå.

Som en glad överraskning blev vi 5:a i onsdagscupen 2009, trots att vi bara deltagit på två seglingar. En 1:a och en 2:a plats iofs, men ändå lite förvånande.

Inga kommentarer: