Så var det dags för årets sista kappsegling med ~(Tilde), som även ingår i årets Carreracup samt är KM för ViBK, vilket även är känt som Gustavs Cup.
Windguru prognosticerade V-SV 2-3 m/s och sol. Lätt-lätti-lätt-lätt alltså, för att travestera en gammal reklamserie för Carlshamns Mejerier.
Jag åkte ner i hamnen vid 8.00 för att slutföra det kalla, smutsiga och oglamorösa arbetet att ta hand om ~(Tilde):s negligerade undervattenshygien som jag påbörjade inför onsdagsseglingen den 9/9. På med cyklop och fenor, dock ingen våtdräkt denna gång, eftersom jag inte ville flyta som en kork denna gång, då kölen var i fokus. Plums i, kallt som fan och skrubba som en tok så gott det gick. Slipskaftet visade sig vara rätt redskap för detta jobb då man kunde ligga och flyta med snorkeln ovanför och kika lite lagom från ovan på kölen. Efter ett par vändor i spat började besättningen droppa in runt 8.30, som avtalat.
Med ombord för dagen blev Henrik på fördäck, Andreas på försegeltrim och Mathias på stor/backstag. Mathias är dessutom nybliven ägare till SWE-15 Caruso sedan tidigare i somras.
Efter att jag hackat tänder klart begav vi oss ut till start i den mycket lätta vind som fanns ut till starten som skulle gå och gick vid 10. Vinden låg dock på SO, så det blev bidevind in i stiltjen. Bana 1 gällde, således upp till boj 1 vid Tornön och sedan ner till boj 4 vid pirnocken. Tyckte att vi kom iväg bäst i lovart, men vi blev överkörda och underkörda av resten innan det dojade helt för alla. Kändes inte som att vi fick fart i lådan, trots att jag ansträngde mig för att inte pointa i den lätta vinden (vilket jag vet att jag har en tendens att göra). Nåja, efter att ha drivit ett tag vid märket kunde vi hissa spinn och driva lite snabbare, dock bakom både SWE-3 Stone Rose och SWE-64 Rakka i mitten av banan. SWE-79 Blondie tog spåret nära Viggans strand, och som länge såg ut att vara förlorare, men kom ut som vinnare när det fyllde på från NV inifrån hamnen. Tyvärr fick vi den nya vinden sist och gick följdaktligen in som klockren 4:a (av 4) till rundningen, som också blev den sista innan målgång. Lite surt att det bara blev ett varv när det äntligen fyllde i. När det väl började blåsa valde seglingsledningen att blåsa av för lunch!
Vid lunchen ägnade jag mig åt lobbyverksamhet för att få till banseglingar efter lunch istället för den planerade distansseglingen, vilket föll väl ut till slut efter att ha övertalat allihopa att gå med på detta. Två nya fräscha seglingar att reparera skadan således.
Efter ett antal korvar, läsk och kaffe med tilltugg som sponsorn Alandia bjöd på så var det så dags för segling nummer två. Inget riktigt tryck i vinden som låg på V och inte mer än 2 m/s. Spinnstart alltså, vilken vi prickade bra, men blev underkörda igen av SWE-3 och SWE-79, då vi hamnade i skuggan av Bavaria 38 Matchen som vi inte kunde värja oss från i lovart. Vi höll dock SWE-64 stångna vilket höll på kryssen upp till boj 4 vid pirnocken. Vid länsrundningen försökte SWE-64 nypa en innerplats som de inte hade rätt till och fick då smaka på uppställning och fick snällt studsa i märket och snurra ett varv. På den sista kryssen tappade vi dock den lucka vi fått till dem, men lyckades få en innerplats vid boj 4 och borde kunna spegla bort dem på sista sträckbogen in mot märket, men på något sätt lyckades de ändå köra över oss och gå i mål precis före oss - oooooootroligt frustrerande... Något är fel, men vad??? Vi enas om att vi skall släppa i focken ytterligare inför sista seglingen.
Tredje och sista seglingen blir det bana 2 (start-1-3-1-4-1-mål) i den nu något starkare vinden 3 m/s som gäller. Vi tar starten och leder vid lärundningen av 1:an och hela vägen upp till 3:an där vi rundar ner i ledning. Då skär SWE-3 och SWE-79 förbi i lovart på en brantare slör i lovart. Vi skär upp och tar igen lite strax innan upprundningen vid 1:an, men ligger dock efter. På kryssen upp mot 4:an börjar det kännas som det skall igen i båten. Lite tryck i rodret och känslan att det rinner på - skönt! Vi kör nu med något mer släpp i focken och topptellan flyger klart och tydligt i fockens akterlik. Fockvagnen står på 4:an. Storens akterlik stänger i topp >50% av tiden med bommen i mitten och löst back- och häckstag. Vi plockar skiften och kliver om båda framförvarande. Länsen ner behåller vi ledningen och sista kryssen går vi ifrån ytterligare, men väljer att bevaka SWE-3 som ligger bakom oss. Vi slutar 1:a bland Carrerorna med SWE-3 på andra, SWE-79 på tredje och SWE-64 på fjärde plats.
I totalen bland Carrerorna blir vi 3:a med serien 4-4-1 framför SWE-64 med serien 3-3-4. Framför oss har vi SWE-79 med 1-2-3 och först slutar SWE-3 med 2-1-2.
Sammantaget var det som vanligt frustrerande med lättvind och det verkar som att våra problem med fart berodde på överskotning i focken. Skönt att avsluta med en spik i alla fall, så att man fick ett kvitto på att vi gjorde något rätt till slut i alla fall.
Tackar min besättning för en trevlig dag på Stora Värtan. Det blev ju ganska bra till slut, även om förhoppningarna var större. Läxan att lära är väl att man måste ha tid i båten för att man skall hitta farten - speciellt i lättvind, men det var ju ingen nyhet...
~(Tilde) och dess skeppare tackar för oss för denna säsong och ser fram emot nästa, då det verkar som att SWE-64 har för avsikt att deltaga på onsdagsseglingarna. Kanske kan vi få ihop tre Carreror (eller fler) på några onsdagar nästa år...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar